13 липня 2023 року Верховна Рада України у першому читанні схвалила проект закону №7457 «Про регулювання обігу рослин роду коноплі (Cannabis) в медичних, промислових цілях, науковій та науково-технічній діяльності для створення умов щодо розширення доступу пацієнтів до необхідного лікування онкологічних захворювань та посттравматичних стресових розладів, отриманих внаслідок війни».
Стратегічно це ключовий момент у боротьбі за доступ пацієнтів до лікування канабіноїдами рослинного походження. Після трьох років тупцювання на місці парламенту нарешті вдалося зробити крок вперед.
Ще 12 липня необхідних 226 голосів “за” урядовий законопроєкт не набирав. Відтак будь-який з інших сценаріїв – відкликання №7457 урядом чи навіть провал голосування – виглядав, як розумна альтернатива, вихід із глухого кута.
Чому так? Законопроєкт №7457 пролежав без руху понад рік (з 10 червня 2022). Причина – не у ворожому ставленні до ідеї легалізації медичного канабісу з боку парламенту, а саме ганебно низька якість законодавчого тексту🙅♂️. Депутати різних фракцій, відверто підтримуючи медичний канабіс, не бачили, у який же спосіб №7457 планує врегулювати наукові дослідження, виробництво ліків з рослинних канабіноїдів і головне – доступ до цих ліків пацієнтів в Україні.
👀 Чому не бачили? Бо всього цього і не було в урядовому законопроєкті. Документ, непублічно переписаний перед реєстрацією, зазнав змін у головному – канабіс та його похідні лишилися поза правовими рамками медичного використання❗️Відтак пропонований “обіг для медичних цілей” передбачає лише культивування рослин, як фармацевтичної сировини, та їхнє переміщення. Такі правові наслідки визначили долю урядової ініціативи. Справді важко підтримувати законопроєкт, який передбачає лише вирощування для медичного обігу, але не сам медичний обіг. Доводиться хіба комунікувати неправду, але результати голосування чітко показують: цей спосіб навіть у відверто агресивній фазі не додає голосів, лишень компрометує ідею.
Що ж змінило ситуацію? Президент України публічно звернувся до депутатів, закликавши “чесно легалізувати медичний канабіс”👌. Володимир Зеленський також назвав чіткі вимоги до майбутнього закону: повноцінні наукові дослідження, внутрішнє виробництво ліків та доступ до лікування всіх, хто його потребує.
І попри те, що №7457 поки цим вимогам взагалі не відповідає, у цифрі 268 на табло ми всі побачили силу переконання Президента.
Це перемога?
Ні. Це початок генеральної битви💪. Рада і Президент визначились зі шляхом: не відкликати №7457 на доопрацювання, але лікувати майбутній закон перед другим читанням. Цей шлях найскладніший і найбільш ризикований.
Чому найскладніший? Бо до другого читання потрібно не просто покращити законопроєкт, а кардинально виправити його архітектуру, щоб він відповідав запиту суспільства і очікуванням президента не лише назвою, але й змістом.
‼️Найважливіша правка – зміна юридичного статусу похідних канабісу: з категорії заборонених до категорії обмеженого контрольованого обігу, дозволеного в медицині. Що власне передбачав текст урядового законопроєкту на етапі громадських слухань. За це і буде генеральна битва.
У чому тепер головний ризик? У консолідації ворогів медичного канабісу заради збереження у законопроєкті його головної вади: канабіс у Таблиці І, що юридично унеможливлює медичний обіг його похідних❌.
Ризик тим більш суттєвий, що ця проблема широке обговорення отримала лише в переддень голосування, а “промоутери” №7457 від початку не передбачали перенесення канабісу до Таблиці ІІ. Відтак депутатам може забракнути часу розібратися у проблемах токсичного законопроєкту і дійти згоди щодо їхнього вирішення.
Саме тому для громадянського суспільства не час розслаблятись, а час навпаки потроїти ці зусилля та об’єднати їх навколо важливих змін, які потрібно внести до закону про медичний канабіс. Змін, необхідність яких розуміє Президент, міністр охорони здоров’я, але поки, на жаль, не всі народні депутати у сесійній залі.
І відлік вже триває.
Стратегічно це ключовий момент у боротьбі за доступ пацієнтів до лікування канабіноїдами рослинного походження. Після трьох років тупцювання на місці парламенту нарешті вдалося зробити крок вперед.
Ще 12 липня необхідних 226 голосів “за” урядовий законопроєкт не набирав. Відтак будь-який з інших сценаріїв – відкликання №7457 урядом чи навіть провал голосування – виглядав, як розумна альтернатива, вихід із глухого кута.
Чому так? Законопроєкт №7457 пролежав без руху понад рік (з 10 червня 2022). Причина – не у ворожому ставленні до ідеї легалізації медичного канабісу з боку парламенту, а саме ганебно низька якість законодавчого тексту🙅♂️. Депутати різних фракцій, відверто підтримуючи медичний канабіс, не бачили, у який же спосіб №7457 планує врегулювати наукові дослідження, виробництво ліків з рослинних канабіноїдів і головне – доступ до цих ліків пацієнтів в Україні.
👀 Чому не бачили? Бо всього цього і не було в урядовому законопроєкті. Документ, непублічно переписаний перед реєстрацією, зазнав змін у головному – канабіс та його похідні лишилися поза правовими рамками медичного використання❗️Відтак пропонований “обіг для медичних цілей” передбачає лише культивування рослин, як фармацевтичної сировини, та їхнє переміщення. Такі правові наслідки визначили долю урядової ініціативи. Справді важко підтримувати законопроєкт, який передбачає лише вирощування для медичного обігу, але не сам медичний обіг. Доводиться хіба комунікувати неправду, але результати голосування чітко показують: цей спосіб навіть у відверто агресивній фазі не додає голосів, лишень компрометує ідею.
Що ж змінило ситуацію? Президент України публічно звернувся до депутатів, закликавши “чесно легалізувати медичний канабіс”👌. Володимир Зеленський також назвав чіткі вимоги до майбутнього закону: повноцінні наукові дослідження, внутрішнє виробництво ліків та доступ до лікування всіх, хто його потребує.
І попри те, що №7457 поки цим вимогам взагалі не відповідає, у цифрі 268 на табло ми всі побачили силу переконання Президента.
Це перемога?
Ні. Це початок генеральної битви💪. Рада і Президент визначились зі шляхом: не відкликати №7457 на доопрацювання, але лікувати майбутній закон перед другим читанням. Цей шлях найскладніший і найбільш ризикований.
Чому найскладніший? Бо до другого читання потрібно не просто покращити законопроєкт, а кардинально виправити його архітектуру, щоб він відповідав запиту суспільства і очікуванням президента не лише назвою, але й змістом.
‼️Найважливіша правка – зміна юридичного статусу похідних канабісу: з категорії заборонених до категорії обмеженого контрольованого обігу, дозволеного в медицині. Що власне передбачав текст урядового законопроєкту на етапі громадських слухань. За це і буде генеральна битва.
У чому тепер головний ризик? У консолідації ворогів медичного канабісу заради збереження у законопроєкті його головної вади: канабіс у Таблиці І, що юридично унеможливлює медичний обіг його похідних❌.
Ризик тим більш суттєвий, що ця проблема широке обговорення отримала лише в переддень голосування, а “промоутери” №7457 від початку не передбачали перенесення канабісу до Таблиці ІІ. Відтак депутатам може забракнути часу розібратися у проблемах токсичного законопроєкту і дійти згоди щодо їхнього вирішення.
Саме тому для громадянського суспільства не час розслаблятись, а час навпаки потроїти ці зусилля та об’єднати їх навколо важливих змін, які потрібно внести до закону про медичний канабіс. Змін, необхідність яких розуміє Президент, міністр охорони здоров’я, але поки, на жаль, не всі народні депутати у сесійній залі.
І відлік вже триває.